Gondolatok

Kérdések, vélemények, rácsodálkozások a világra.

Címkék

19. (1) age (1) agresszió (1) ágya (1) akarat (1) alkalmazkodás (1) államkassza (1) alzheimer (1) anya (1) apáca (1) átok (1) bal (1) befogadás (1) beilleszkedés (1) blues (1) boldogság (2) bűnözés (1) büntetés (1) bűntudat (1) buss (1) család (1) depresszió (2) depresszív (1) díszítés (1) dollard (1) drog (2) drogambulancia (1) egészség (1) egó (1) együtt (1) élet (1) életrajz (1) elfogadás (3) ellen (2) ellenség (1) ellentét (1) elmélkedés (1) élő (1) előítélet (1) ember (2) emberi dolgaink (1) én (1) épület (1) ér (1) erőszak (1) érték (1) fejlődés (1) félelem (1) felelősségtudat (1) felettes (1) felismerés (1) feloldozás (1) félreértés (1) figyelem (2) figyelmesség (1) frász (1) freud (1) frusztráció (1) genuin (1) gonosz (1) gyász (3) gyerek (1) gyereknevelés (1) győzelem (1) halál (1) halálfélelem (1) hangulat (2) hasonlóság (1) haszon (1) helyettesítő (1) henrik (1) hiedelem (1) hipotézis (1) hit (1) homlokzat (1) humor (1) igazi (1) igazság (1) internalizáció (1) intézkedik (1) intimitás (1) ismerősség (1) játék (1) (2) jobb (1) jövő (1) kálnoky (1) kapcsolat (5) kariatida (1) kiskirály (1) kiút (1) kommunikáció (2) kompromisszum (1) koncz (1) követelmény (2) közelség (1) közös (1) kupola (1) kutatás (2) lászló (1) leary (1) lélek (2) lelkiismeret (1) lezárás (1) lgt (1) lsd (1) magánügy (1) magány (1) major (1) malacrajz (1) másik (2) megcsalás (1) megegyezés (1) mennyit (1) miért (1) mítosz (1) műfordítás (1) működés (1) művészet (1) nagy (1) német (1) néni (1) nevelés (2) new (1) nincs (1) (1) ő (1) önállóság (1) önbizalom (1) önértékelés (1) önértékelési (1) önismeret (3) önmagunk (1) önsorsrontás (2) összeillés (1) párkeresés (1) paródia (1) politika (1) prokrusztész (1) pszichedelikus (1) pszichológia (1) pszichológus (2) rettegés (1) rossz (1) segítség (2) semmi (1) sors (1) spekuláció (1) szabad (1) szabadság (1) szemetelés (1) szenvedés (1) szépség (1) szer (1) szerelem (1) sziszifuszi (1) szocializáció (1) szociálpszichológia (1) szomszéd (1) szorongás (1) szubjektív (1) szülő (1) tananyag (1) tanóra (1) társ (1) teszt (1) timothy (1) timpanon (1) tökéletes (1) török (1) tréfás (1) tünet (1) udvariasság (1) új (1) változás (1) város (1) véglegesség (1) velvet (1) verekedés (1) vezeklés (1) video (1) virtuális (1) weöres (1) win win (1) xix. (1) zárda (1) zavar (2) Címkefelhő

 

Filozófiai értekezés következik. (Nem, de jól hangzik. :))

Még nem tudom, eljutok-e valami felismeréshez végül (csodálkoznék), vagy maradok körben-körben-taposó.
 

Kérdezz meg bárkit. Komolyan. Szúrópróbaszerűen, akárkit. Mit válaszol erre a kérdésre:
- Vajon képes-e az ember változásra?
Én rendszeresen kapom azt a választ, hogy nem.
- Nem. Az emberek nem változnak meg. - mély és jelentőségteljes bólogatásokkal körítve, a sok sokat tapasztalt mind ezt feleli. Általában képesek példaértékű történetet is kiemelni tarsolyukból, eme mélységes és megingathatatlan igazságnak az alátámasztására.
Jó.
 

Válasszunk ismét random módon embereket, és tegyünk fel nekik egy nagyon hasonló, de mégis, alapvetően másik kérdést:
- Mondd csak, változtál, fejlődtél te az életed során?
Borítékolom, hogy amennyiben alanyod elmúlt 16 éves, sorra fogsz efféle hangzású feleleteket kapni:
- Ó, hát persze! Eleinte még..., aztán később persze... - Korábban gyakran, de manapság már inkább... - Régebben soha..., de mostanság... - Fiatalkoromban jellemzően..., azonban újabban...
És Hugo és Balzac és La Fontaine egymás vállát lapogatva zokognának a szebbnél szebb és emberibbnél emberibb fejlődéstörténeteken.
Hohóóó.
Ugye, hogy itt valami nem stimmel, nyájas olvasóm?
 

Lássuk, mit válaszolnék én a fenti kérdésekre.
Először is: igen, márpedig sokat változtam. Sőt. Egyenesen fejlődtem.
Másodszor pedig: igenis, az emberek képesek változni.

De tudom, hogy milyen bitang nehéz "jobbá lenni", és hogy ehhez gyakran van szükség valamiféle mentorra, tanácsadóra, példaképre, pszichológusra - és tisztában vagyok azzal is, hogy a változások nem feltétlenül pozitív irányúak.

Jó kérdés lenne, s ide illő, de most erre nem térek ki, hogy vajon a leépülés, szétesés, összetörés "sorsszerű"-e, eleve hordozta-e az illető magában ennek karmáját, vagy - ó, jaj, ez is? - véletlenszerű, hogy kit sújt?

 

Nos, térjünk vissza az eredeti témához, az emberhez, és tegyük fel a fentiekből szerintem egyenesen következő alapvető kérdést:
Ha valaki VALÓBAN AKAR jobb ember lenni, létezik-e BÁRMI, ami ebben az elhatározásában megingathatja, és annak kivitelezésében meggátolhatja?
 

Van-e hát szabad akaratunk, vagy a sors tép és lököd minket kedve szerint, s mi csak balgán hisszük, mert hinni jó, mert hinni kell, hogy előre?

Vajon mi alakítjuk-e életünket?

 

Felismerés persze nincs.

Mindig csak azok a fránya kérdések.

 

Címkék: változás fejlődés elmélkedés akarat sors szabad

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kokenyvera.blog.hu/api/trackback/id/tr102941644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jand 2011.05.30. 00:17:44

Köszönöm gondolatébesztőidet!

Mi alakítjuk az életünket? Vagy az életünk minket?
Vagy ez az egész összefonódik: én magam vagyok az életem. Az vagyok, amit cselekszem. És az Élet mozgat engem, minden egyes új élménnyel. Átfolyik rajtam, és általa leszek én.
Az Életben mindig van változás. Minden pillanatban, bár tényleg nehéz nekivágni egy valódi Útnak.
Mert az ember egy idő után úgy érezheti: ez már túl más. Nem úgy vagyok, ahogy megszoktam. És akkor néha visszabújnánk, mégha sötét helyről is jöttünk.
Talán csak ahhoz kellhet egy segítő, hogy legyen valaki, aki tényleg lát, úgy ahogy vagy. Akár csak heti egy órában.
Mert a legnehezebb úgy fejlődni, ha nem látják, hogy fejlődnél. Ha mindenki csak a megszokott önmagad várja vissza körülötted, mégha a jóság felé is fejlődsz.
Sokan megijednek ettől. Tapasztalom.
És így nem látnak úgy, ahogy vagy, minden adott pillanatban.
Talán félnek attól, hogy ez leleplezi őket abban, hogy ők nem mernek nekivágni az Útnak.
Vagy nem tudom. De támadásnak veszik sokan.
Én most már úgy vagyok, hogy gyakran pillatok alatt meg tudok látni olyan embereket, "idegeneket", akikkel pár perc alatt máris egy csomó mosolyt és erőt viszünk egymás életébe.
Akik meg "ismernek", azok közül sokan nem értenek.
Pedig csak annyit mondok, hogy én járom az Utamat, és így csak az ismerhet, aki figyel rám. Nem arra, "aki voltam". A cselekedeteimre, itt és most.
De ők inkább elfordulnának tőlem. Pedig akik képesek úgy ismerni engem, ahogy vagyok, ők nem fordulnak el. Ők átölelnek.
Nem igazán értem ezt én se.
Talán ezért hiszik sokan, hogy nem változnak az emberek. Valamiért nem hajlandóak látni a változást.
Vannak homályos sejtéseim arról, hogy miért. De már túl késő van hozzá. :)

Jand 2011.05.30. 00:34:56

A "túl későt" csak az éjféli órára értettem, amikor most írok. Megyek mindjárt aludni.
Fura dolog az írás: időtlenít, és nem változik.
Ez is az egyik sejtésem: az írástalan nomád népeknek szerintem sokkal kevesebb gondjuk lehetett a változással. :P
süti beállítások módosítása